RENCANA: Pembangunan modal insan melalui pendidikan teknik dan vokasional
KES-KES salah
laku, juvana dan remaja bermasalah adalah ibarat barah yang menunggu masa
untuk meruntuhkan akhlak masyarakat kita secara keseluruhan. Kes-kes buli yang
berlaku, penagihan dadah, seks bebas dalam kalangan golongan ini dilihat kian
meruncing. Mereka ini terlibat dalam gejala-gejala kurang sihat atas pelbagai
faktor kesilapan dan kealpaan diri sendiri. Sebagai masyarakat kita perlu
bersikap terbuka dalam menangani masalah-masalah ini bukan dengan menuding jari
ke mana-mana pihak.
Sifat remaja
berada dalam satu fasa di mana golongan ini gemar bereksplorasi, mencuba
sesuatu yang baharu, sukakan cabaran dan mempunyai sifat daya saing yang
tinggi. Dalam fasa ini, pembentukan personaliti dan penampilan bakat golongan
remaja ini adalah penting supaya elemen-elemen positif ini kekal berterusan
dalam jati diri mereka.
Oleh itu, amat
merugikan sekiranya sifat-sifat positif ini gagal dicorakkan dan hanya
dibiarkan tanpa diketengahkan dalam aktiviti-aktiviti bersifat akademik atau
latihan kemahiran. Sedangkan pada peringkat umur seperti ini, remaja memerlukan
galakan dan hala tuju yang difikirkan sesuai oleh ibu bapa mengikut keinginan
dan minat mereka dalam bidang-bidang tertentu.
Kita sedar ibu
bapa hari ini ramai yang bergelut dengan ketidaktentuan ekonomi sehingga
terpaksa melakukan kerja-kerja sambilan di luar waktu pejabat yang sepatutnya
masa tersebut diluangkan bersama anak-anak.
Kita sedar
keadaan ini dan ia berada di luar kawalan kita. Remaja yang kurang mendapat
perhatian ibu bapa cenderung untuk menghabiskan masa berpeleseran di luar dan
mencuba aktiviti-aktiviti yang tidak berfaedah.
Oleh itu,
remaja-remaja ini perlu diorientasikan dengan pelbagai kemahiran yang boleh menempatkan
diri mereka dengan industri dan seterusnya memberi sumbangan kepada masyarakat
dan mampu menjana pendapatan sendiri. Justeru, pembukaan kolej-kolej vokasional
adalah satu langkah tepat yang diambil kerajaan untuk memenuhi tuntutan ini.
Keterbukaan
terhadap peluang-peluang bersifat kemahiran perlu diperluas dan dipergiat
dengan memberi peluang kepada remaja yang keciciran akademik dan terlibat dalam
masalah salah laku. Peluang-peluang dalam bentuk latihan teknikal dan
vokasional akan membuka ruang kepada mereka menceburi bidang-bidang kemahiran
dan perniagaan melalui usaha membentuk bakat-bakat sedia ada dalam kalangan
remaja.
Percambahan
bilangan institusi-institusi pendidikan teknik dan vokasional (PTV) di negara
ini dilihat satu usaha kerajaan dalam membantu golongan remaja untuk menceburi
bidang-bidang teknikal dan vokasional.
Peluang ini
sekali gus menjadi pemangkin kepada daya saing golongan ini untuk menceburi
bidang perniagaan dan memperoleh pendapatan mereka sendiri.
Akan tetapi,
kebanyakan remaja yang terlibat dengan gejala-gejala kurang sihat seolah-olah
tidak mendapat panduan, galakan mahupun strategi untuk mencorakkan kehidupan
dewasa mereka melalui laluan PTV.
Remaja kita pada
hari ini perlu diberikan pendedahan dengan peluang-peluang sama ada berbentuk
kemahiran dan pembinaan modal insan. Kursus kemahiran berbentuk mekanikal dan
elektrikal seperti pendawaian elektrik domestik, mekanik enjin, jahitan dan
kulinari adalah antara kursus yang mendapat tempat dalam sektor pekerjaan dan
perniagaan. Semuanya terpulang kepada minat dan bakat remaja dalam memilih
bidang yang sesuai.
PTV di Malaysia
perlu diperluaskan dengan menambah bilangan kuota golongan sasaran terutama
remaja-remaja yang keciciran dalam akademik. Remaja-remaja khususnya yang
berminat dari segi ilmu-ilmu kemahiran boleh diketengahkan dan dibantu melalui
kursus-kursus jangka pendek selain diberikan insentif tertentu.
Penstrukturan
semula dari segi syarat kemasukan pelajar ke kolej-kolej vokasional,
institusi-institusi latihan teknikal dan vokasional perlu lebih bersifat
terbuka bukan hanya menumpukan kepada aspek akademik pelajar semata-mata.
Walaupun bakat pelajar terhadap beberapa kemahiran tertentu boleh dipupuk, ada
sebilangan kecil pelajar mengikuti kursus-kursus tertentu disebabkan oleh
desakan ibu bapa, pengaruh rakan sebaya dan prospektif kerjaya.
Sebaik-baiknya,
pelajar-pelajar perlu didedahkan dengan kemahiran asas perniagaan yang boleh
menjana pendapatan sendiri seterusnya melonjakkan ekonomi keluarga dan negara
ke fasa yang lebih baik.
Pengenalan
kepada konsep digital ekonomi yang diperkenalkan oleh kerajaan baru-baru ini
memperlihatkan kesungguhan negara untuk menggalakkan rakyatnya menceburi bidang
perniagaan dan perkhidmatan atas talian. Galakan dan ilmu perlu diberi dan didedahkan
kepada remaja ini untuk mencipta inovasi dan rekacipta produk sama ada dalam
bentuk fizikal mahupun idea-idea yang boleh dikomersialkan ke peringkat
nasional dan antarabangsa.
Justeru,
penglibatan remaja boleh dipergiat melalui aktiviti-aktiviti rekacipta tanpa
perlu melalui sekolah-sekolah dan institusi pendidikan sebaliknya bersifat
terbuka dan diiklankan di media-media masa.
Pembinaan modal
insan dalam kalangan remaja perlu dititikberatkan bagi menghasilkan generasi
mapan dan berada di landasan yang tepat. Strategi-strategi berkaitan PTV bagi
pelajar-pelajar keciciran akademik ini perlu diperhalusi oleh pemegang taruh
yang berkepentingan dalam penggubalan polisi dan dasar pendidikan.
Antara cadangan yang boleh
diambil kira adalah berikut:
·
Memperkenalkan
skim-skim biasiswa berasaskan kemahiran teknikal dan vokasional dalam membentuk
bakat dalam kalangan remaja
·
Mengetengahkan
potensi-potensi dalam kalangan remaja yang mempunyai bakat dalam kemahiran
tertentu khususnya yang mempunyai masalah akademik
·
Membuat jaringan dan
hubung jalin di antara pihak industri dan masyarakat setempat tentang
peluang-peluang kerjaya yang boleh diberi kepada remaja-remaja keciciran
akademik dan latihan internship
·
Mencakna
peluang-peluang kemahiran dengan kos-kos yang berpatutan di institusi-institusi
PTV melibatkan pelajar-pelajar yang keciciran akademik.
DR. MUHD. KHAIZER
OMAR ialah Pensyarah Kanan,
Fakulti Pengajian Pendidikan, Universiti Putra Malaysia.
Comments
Post a Comment